Érettségi

1:00

Most, hogy túl vagyok az érettségin, mondhatnám azt is nektek, hogy gyerekek, ez könnyű volt. Mert kérdezzetek meg egy egyetemistát, azt fogja mondani, hogy az érettségi semmiség. Ami igaz is. A tanároktól viszont a végzős év elejétől azt fogjátok hallani, hogy az érettségi ilyen meg olyan, ennyire meg annyira fontos. Ami szintén igaz. Én hazudnék, ha azt mondanám, hogy az érettségi könnyű volt, mert az volt, de nem volt az, mert nem volt az. Értitek, ugye? (Nem baj ha nem, akkor csak mosolyogjatok, nekem az eddig mindig működött! :D)


Jenae Destiny: Study Tip
Mivel még friss az élmény, leírom nektek a tapasztalataimat ezzel az érettségi-dologgal kapcsolatban, hátha a későbbi végzősöknek tudok valamicskét segíteni és tisztán látni, illetve ha egyszer megkérdezi majd tőlem egy “idén-érettségizem”, hogy mégis, milyen volt, ezt vissza tudjam olvasni, és újra megnézhessem a kiskacsás animációt :) Sajnos pont ebben a 2012-es/2013-as tanévben rengeteg változtatás történt a felsőoktatásban, így a jelentkezési határidőkről és a pontszámokról semmilyen általános felvilágosítással nem szolgálhatok. Én előrehozott érettségiztem angolból közép -és emelt szinten, földrajzból és angol célnyelvi civilizációból, az utolsó évre csak a magyar-matek-töri trió maradt, ezért lehet, hogy az itt leírtak nem lesznek minden esetben relevánsak :)






Nem nagyon szeretnék nektek olyan betarthatatlan tanácsokat adni, mint például hogy már 15 évesen döntsétek el, mit szeretnétek csinálni majd felnőttként és gyúrjatok arra a tárgyra a középiskola alatt, mert nézzetek rám, én sem lettem például Indiana Jones, bármennyire szerettem volna az lenni. Engem például a pályaválasztás kérdése egészen sokáig nem is foglalkoztatott, pedig voltam pályaválasztási tanácsadáson, ahol amellett, hogy kiderült, hogy egy matematikai zug-tehetség vagyok, azt voltak képesek mondani, hogy menjek a Corvinusra valamilyen turizmus szakra, mert oda PowerPoint előadásokat kell készíteni, és az kreatív. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy másoknak talán ne segített volna, egy próbát megér, a tanácsadás ingyenes, és a kérdések viccesek voltak :)

Az utolsó évre remélhetőleg már nagyjából tudni fogjátok, hogy miben vagytok jó (ha nem, beszélgessetek a tanáraitokkal. Komolyan.) és mi érdekel titeket, mivel szeretnétek foglalkozni. Erre a végzős évre írtam nektek össze pár hasznos információt és tanácsot, ezekkel érdemes megbarátkoznotok :)
  • Ha az elmúlt három/négy évben nem nagyon tanultatok… hát (őszintén?), a legkevesebb, amit megtehettek, hogy év elejétől rákapcsoltok a tanulásra és az ismétlésre.
  • A képességeitekhez mérten jelentkezzetek érettségire és egyetemre!
  • Járjatok előkészítő(k)re! Az SG például teljesen ingyenes, én egész évben oda jártam töri-törire, segített az érettségiben, szóval szeretettel ajánlom mindenkinek :) Ráadásul próbaérettségiket is csinálnak, amiket érdemes megírni, főleg akkor, ha az iskolátok nem próbaérettségiztet titeket a rendes vizsga előtt.
  • Ha szükséges, járjatok külön matek/angol/fizikatanárhoz, aki csak veletek foglalkozik! Én például matekból jártam érettségi előtt két hónapot, az eredménye megdöbbentő. Persze ez nem helyettesíti a tényleges tanulást, csak mondom :)
  • A régebbi érettségik elérhetőek az Oktatási Hivatal oldalán, legalább érettségi előtt vessetek rá egy-kettő(-három-négy-öt) pillantást, ha az iskolában nem tennétek ezt meg. Csak azért, hogy tudjátok, nagyjából mire számítsatok, mert szerencsére a feladatok összeállítói szeretnek minden évben meglepetéseket és bónusz szívleállásokat okozni :)
  • A tétellista sosem árthat, és nem csak viccből írják össze a tanárok. A legjobb, ha mindenki maga dolgozza ki a tételeit, de ha ti inkább másoktól szereznétek be őket, időben kapcsoljatok és kezdjétek összegyűjteni őket! (Szerezd meg hát mind!)
  • Egy nyelvből kötelező érettségizni.
  • Ha tehetitek, csináljatok előre hozott érettségit! 2014-től csak informatikából és nyelvből lehet előrehozottan “érni” és csak a májusi időszakban.
  • A pontszámításnál az utolsó és az utolsó előtti év jegyei számítanak, ezekkel azért biztosabban tudtok számolni, mint a duplázással, és a pontszámító kalkulátor mindenféle számítást elvégez helyettetek :)
Ezek azért nagyjából betartható dolgok, illetve nálunk azért többé-kevésbé mindenkinek sikerült ezekhez tartania magát (az első kettő pont kivételével :D) . Most, hogy ezeket ti is szentül megfogadtátok, mint ahogy én az egyik barátom tanácsát (se), térjünk át a tanulós részére a dolgoknak, a kisebbek erről érdeklődtek mindig :)

Még mielőtt itt “belecsapnánk a lecsóba”, szeretném elmondani, hogy a mi iskolánkban több próbaérettségi is volt, mind írásbeli, mind szóbeli, ezekre ki kellett dolgozni a tételeket is, tehát ennyi a csalás a dolgokban. Először az írásbelire való készülésről olvashattok, mert a szóbelivel senki nem foglalkozik addig, ameddig le nem tudta az írásbeliket, és különben is, a szóbelikre van egy hónap készülési idő (persze, hitegessétek csak magatokat, ahogy én is tettem).

Szerencsére az utolsó év tele van sokkal izgalmasabb dolgokkal, olyanokkal, mint például a szalagavató vagy az utolsó osztálykirándulás, és ezek sikerrel tudják elvonni a figyelmet a vészesen közeledő májusról. Én például mindig azt mondtam magamnak, hogy “á, majd januárban, akkor lesz még négy hónapom”, majd azt, hogy “ó, még két hónap”, aztán már azt, hogy “ó, még van 45 napom” , a végén pedig azt, hogy “egy hét, négy Száray, mi az nekem?!”. Biztosan hozzátettem még olyanokat is, amiket nem nagyon szeretnék ide leírni és b-vel kezdődnek… :)

Lényeg, ami lényeg, hogy legyetek tisztában a hátralévő idővel és tanulnivalóval (a tagadás sajnos nem működik, pedig én próbáltam).

Készülés az írásbelikre

Az írásbeli az érettségik legnagyobb “meglepetése”. Szerencsére a régebbi feladatsorok elérhetőek az interneten, gyakorlásnak szuperek, de ha nem is gyakoroltok, akkor is vessetek rájuk egy pillantást otthon, hogy legalább arról legyen halvány segédfogalmatok, hogy hogyan is néznek ki.

Ha rendesen tanultatok, ráadásul még jártok valamilyen előkészítőre/magántanárhoz is, az ismétlést elég elkezdenetek március-április környékén, természetesen ez a tantárgyaktól és az érettségi szintjétől függ :)

Nem tudom, hogy más iskolákban hogyan működik a fakt-rendszer, nálunk ez egy korrepetálós-tételkidolgozós-pluszinfós dolog volt, ha nálatok is ilyen, érdemes eljárni :)

Ha otthon nem tudtok nyugodtan gyakorolni, mert hangos a család vagy szupergyors az internet, üljetek be egy könyvtárba! Ha kell, akár többen is, úgy tudtok egymásnak segíteni, de szerencsére a beszélgetés veszélye sem áll fönt, mert nem szabad hangoskodnotok (annyira) :)

Jó, ha közeli ismeretségbe kerültök a függvénytáblával és a történelmi atlasszal, az írásbelin ők lesznek a legjobb barátaitok :) Ha otthon is nézegetitek őket, könnyebben fogjátok a vizsgán megtalálni bennük a dolgokat, és azt is tudni fogjátok, hogy mit nem kell fejből tudnotok, ami azért sok “felesleges tanulástól” megkímél.

Mivel az írásbelikig végig iskolába fogtok járni, a felkészülés a tanulással párhuzamosan fog futni, ezért ha kell, már kezdjétek el korábban, hiszen az utolsó év jegyei is számítanak a felvételinél, ne hanyagoljátok a rendes iskolai tanulást!

erettsegi_004

Készülés a szóbelikre

Majd ha túl lesztek az írásbeliken és ezt kellően megünnepeltétek, lesz konkrétan egy hónapotok a készülésre. Ne legyenek tévhiteitek, ez az egy hónap nem olyan hosszú, és nagyon nem fogtok elkezdeni tanulni rögtön az írásbelik után, mert csak :)

Ami tényleg a legfontosabb, és ezt majd próbáljátok betartani: májusra legyen meg az összes szóbeli tételetek kidolgozva! A legjobb, ha magatoknak dolgozzátok ki őket, ha nem, legalább egyszer olvassátok el a tankönyv oda vonatkozó részét a mások által készített tétel mellé!

erettsegi_007

Ha számítógépen írjátok a tételeiteket, kapcsoljátok ki az internetet. Komolyan. A facebook nem segít.

Az én fegyvereim a tételtanuláshoz: színes filcek, kiemelők és az összes itthon található post it. Én legépeltem a tételeimet, és a lényeget (értsd: konkrétan az egész tételt) leírtam kézzel és ráragasztottam a kinyomtatott lapokra, de így legalább rögzült minden, a színek segítségével pedig lehet kategorizálni az információkat és könnyebben fogtok rájuk emlékezni. Tényleg.

Ha készen vagytok a tételek tanulásával, írjatok mindegyikhez egy rövidke kulcsszavas vázlatot, hogy majd tudjátok, miről kell beszélnetek és emlékezzetek a tétel felépítésére :)

És kérlekkérlekkérlekkérlek titeket, nehogy eszetekbe jusson úgy elmenni érettségizni, hogy egyszer sem olvastátok át a tételeiteket! Emelt szintű érettségire meg pláne ne, és amúgy is, van egy hónapotok a felkészülésre. Egyébként brit kutatók is megállapították, hogy ha csak egy tételt nem tanultok meg a huszonvalahányból, azt fogjátok kihúzni.

erettsegi_003
Nekem szerencsére csak magyarból és történelemből kellett már csak szóbeliznem, magyarból emelt szinten (az emelt szintű szóbelik előbb vannak), így a magyar és töri vizsga között volt egy hetem. Magyarból negyven tételt 10 nap alatt tanultam meg, de igazán lelkiismeretesen, töriből pedig 24 tételt három nap alatt – ez így nem igaz, hiszen 5 éve ugyanazokat a dolgokat tanuljuk töriből, valamit csak át kellett olvasni -, úgy, hogy a vizsga előtti napon megbetegedtem, és volt még hátra 10 tétel. Pedig szépen beosztottam magamnak, hogy naponta 8 tételt fogok átvenni, de nem jött össze, mert mindent szeretek az utolsó pillanatra hagyni :) Ez így elég butaság, ezért ne hagyjatok mindent az utolsó pillanatra! (Csak az utolsó előttire)

Ez a kiskacsa én vagyok az Odüsszeia, majd egy héttel később a Magyarország a második világháborúban című tétel és úgy általánosságban a töri könyv fölött, valamikor éjfél után.

Akkor most térjünk is át az egész bejegyzés legérdekesebb részére: milyen is egy írásbeli/szóbeli élesben?
Még mielőtt elmesélem nektek a saját élményeimet, néhány tanács, úgy általánosságban az írásbelikhez :
  • mindenhova írjatok valamit! Az üresen hagyott részekre a tanárok nem tudnak pontot adni, de ha mindenre válaszoltok, bízzatok bennük, megpróbálnak minden lehetséges válaszra pontot adni :)
  • ne essetek pánikba! Ha valamitől nagyon kikészültök (mint mi a canceltől), tartsatok egy kis szünetet, nézelődjetek, nyugodjatok meg, egyetek egy csokit, és néhány perc múlva térjetek vissza a feladatokhoz.
  • figyeljetek az időre! A tanárok írják a táblára, hogy mettől meddig dolgozhattok, okosan osszátok be az időtöket.
  • NE KÉSSETEK! Ha kell, inkább érjetek be hajnali 5-re, de egy percet se késsetek, mert nem engedhetnek be a vizsgára (!!!).
  • a feladatleírást és az általános tájékoztatót mindig olvassátok el!
És a szóbelikhez:
  • a kinézet igenis fontos! A szoknya ne legyen túl rövid, a blúz ne legyen túl átlátszó, a dekoltázs ne legyen túl mély, ha sok ékszert hordotok, akkor most a kevesebb legyen több. A smink ne legyen TÚL sok, a körömlakk pedig ne legyen kopott és túlságosan kirívó. Ha nő a vizsgaelnök (nálunk pedig az volt), főleg akkor. 
  • NE KÉSSETEK! Inkább legyetek ott négy órával előbb (akkor még lesz időtök ismételni is), de ne késsetek.
  • tessék mosolyogni! :)
  • nem felolvasni kell a vázlatot, hanem a tanárral beszélgetni, ránézni, neki mondani a dolgokat, nem pedig a lapotoknak. Az előadásmódra kapjátok a pontok egy jelentős részét.
  • mindegyik tételt egyformán szeressétek, soha ne gondoljatok arra, hogy ezt nem akarom kihúzni, mert Murphy szerint igenis ki fogjátok azt a tételt húzni.
  • a tanárok jó fejek, a borítékban a források azért vannak, hogy segítsenek. A feladatot mindig figyelmesen olvassátok el!
erettsegi_008

Én idén csak a kötelező három tárgyból érettségiztem, minden másból már letudtam a vizsgákat az előző években:

Magyar (emelt szint, írásbeli): szuper. Idén állítólag könnyű volt, a teszt része legalábbis biztosan, a vártnál sokkal jobban sikerült, viszont az esszéimet lepontozták, pedig esszéírásban jó vagyok. Sajnos az emelt szinttel ez a baj, hiába van odaírva a megoldókulcsban, hogy “bármilyen más helyesnek ítélt megoldás elfogadható”, nagyban függ a javítótanártól, hogy mit fogad el és mit nem. De nem baj, nem érdekel, mert összesen egy százalékkal lett rosszabb a végeredményem a vártnál :) Mivel a magyar az első írásbeli, azt hittem, hogy szanaszét fogom izgulni magam, de egyáltalán nem izgultam – lehet, hogy tényleg igazuk volt a tanároknak még kilencedikben, amikor azt mondták, hogy tizenharmadikra már annyira belejövünk a vizsgázásba, hogy nagyon… A vicces igazából az, hogy az első esszét, amiben a Cambridge-i elégiát kellett elemezni, már itthon elrontottam, hiszen a tankönyvben még láttam is ezt a verset és viszonylag hosszan is elemezték, de arra gondoltam, hogy eddig mindig ilyen Babits meg Berzsenyi volt, minek nekem ilyen “új” vers elemzését elolvasnom? Hát ja. A tanulság: amire azt gondoljátok, hogy nem lesz benne az érettségiben, az benne lesz :)

De az érettségiben van.

Matek (közép szint, angolul): amennyire nem izgultam a magyar miatt, annyira izgultam a matek előtt. Év elején még úgy számoltuk itthon, hogy egy nagyjából 70%-os eredménnyel végzek, ez az érettségi közeledtével 80% körülire módosult, hiszen jártam matektanárhoz meg minden, és különben is, legyen meg az ötös. Amikor megkaptuk a feladatlapot, és megláttam az első feladat első szavát (cancel the equation), lepergettem előttem az életem, leállt a szívem és 5 percig csak arra tudtam gondolni, hogy kész, végem (szeretném megjegyezni, hogy az equationöket eddig mi simplifyoltuk, ilyen felfokozott idegállapotban még az is nehézséget okozott volna, erre bekevernek ide egy ilyen szót, hogy cancel. A nevemet nem voltam képes rendesen leírni, nemhogy egyenleteket cancelni…). Ahogy mindenki túljutott a kezdeti sokkon, lenyugodtak a kedélyek, szépen végigírta mindenki az 56 percet. A második részre kapott időt végig kihasználtam, kellett is – jó hír, hogy a matek érettségikben kell lennie statisztikának, tehát egy feladat igazából ajándék, csak megérteni nem mindig olyan könnyű :)

Soha többé matekóra! :) 25%-ot kell elérni a ketteshez, ha nem éritek el, de van még remény, szóbeliznetek kell matekhoz – csak megjegyzem, hogy az első részre 30 pont jár…

Egyedül a matekérettségi volt az, aminek megnéztem a megoldásait, de nem akartam elhinni az eredményt, itthon ugráltam, mint egy kerge zerge.


Történelem (közép szint, angolul, írásbeli): oké, ez mégis mi volt? Emlékszem az olyan régi érettségikre, ahol négy kép közül kellett kiválasztani azt, amelyik az első világháborúról szól, meg ahol a táblázatból kellett kiolvasni, hogy hány kiló banánt exportálnak ebből meg abból az országból. Idén ennél egy kicsit nehezebb volt, és biztos, hogy férfiak állították össze. Az egyik esszénél összesen egy rajz volt a forrás (köszi), a Kádár-korszakosnál pedig egy kis fejtörést okozott az, hogy a gazdasági intézkedésekről nem írhattunk. Mehetett volna jobban is, de van ez így, és ez is pont úgy sikerült, ahogy terveztem :)

Magyar (emelt, szóbeli): volt egy olyan érzésem, hogy az alá -és mellérendelő kapcsolatokat húzom, de az előttem lévő lány kihúzta azt is, meg a Sorstalanságot is, és NEM TUDTA! Nincs igazság a földön. Én Mikszáthot és az elektronikus kommunikációt húztam, ráadásul több időm is volt a felkészülésre, mint fél óra. Ez persze senkit nem tartott vissza attól, hogy lepontozzák a nyelvtantételem.

Töri (közép, szóbeli angolul): sokkal előbb bementem a suliba, így át tudtam ismételni a tételeimet (a rémálmom a rendszerváltás volt), de amilyen az én formám, néhány tételemet otthon hagytam, szerencsére ezeket még jól átnéztem szombaton. És csodák csodájára kihúztam a világ legnagyobb bónusztételét, a földrajzi felfedezéseket – mint egy kis hülye, úgy vigyorogtam a töritanáromra. A teremből pedig így jöttem ki:

Összegzés: az érettségi tényleg nem nehéz. Ha rendesen tanultok és készültök, annyira újat nem kérdezhetnek (azért meg fogják próbálni), és menni fog. Nem is azt mondom, hogy könnyű lesz és kirázzátok a kisujjatokból, de nem is lesz olyan hihetetlenül nehéz sem, mint amennyire annak tűnik. Ami igazából a nehéz része a dolgoknak: a tanulás, illetve rávenni magatokat a tanulásra, de ha az már megvan, menni fog minden :) Én például mindig arra gondoltam, hogy mennyi mindent fogok csinálni, miután vége lesz ennek az egésznek – sorozatok, filmek, könyvek, alkohol…

Igazából nagyon szomorú vagyok, hogy véget ért a gimi – múlthét csütörtökön megkaptuk a bizonyítványt, pénteken volt bankettünk is. Majd gondolom szeptemberben fog tudatosulni úgy igazából, hogy vége… de addig is:

Köszönöm szépen, hogy elolvastátok ezt a nagyon hooooooosszú bejegyzést, ez itt már a vége :) Akik már érettségiztek: nektek hogy ment? Ha esetleg vannak szuper módszereitek, bármilyen kérdésetek, hozzáfűznivalótok, írjátok meg a hozzászólásokban!

You Might Also Like

0 megjegyzés

Üzemeltető: Blogger.